perjantaina, heinäkuuta 24, 2020

Oppimistehtävä 1 b

Valitsin oppimistehtävä 1 b osioon kahden eri seurakunnan diakoniatyön sekä mielenkiinnosta kurkistan yleisesti nuorisotyönsome maailmaa varsinkin TikYokissa. Käytän niistä nimeä Diakonia A ja Diakonia B sekä nuorisotyö. Tarkastelen näitä Intsagramissa ja Facebookissa sekä TikTokissa. Olen kuitenkin hyvin epäileväinen sen suhteen onko diakoniatyötä viety vielä TikTokiin kun paikotellen myö Facebook ja Instagramkin voivat olla täysin uusia asioita. Mutta nuorisotyö on digiloikkansa tehnyt ja mukana siellä missä nuoret, joten uskoisin läytyväni mielenkiintoista sisältöä myös TikTokista. Ja mikäpä sen parempi tapa oppia kun muita tutkimalla!

Diakonia A:lla oli sivut vain Facebookissa. Sivuilta löytyi informaatio liittyen yhteystietoihin ja sijainteihin, seinällä oli kerrottu erilaisista retkistä ja tapahtumista. Seinältä löytyi myös videotervehdyksiä ja hartauksia. Päivitys tahti oli kuitenkin hidasta, noin yksi päivitys kuukaudessa. Instagramista Diakonia A_lla ei ollut ollenkaan. Sen sijaan löysin Diakona A:n sivujen kautta seurakunnan diakoniatyöntekijän oman Facebook työprofiilin sekä linkin hänen Instagramiinsa ja Vlogiinsa. Työntekijä oli erottanut työprofiilinsa ja oman profiilinsa Diakoniatyöntekijä Matti Meikäläinen etuliitteellä. Näillä kaikilla Diakoniatyöntekijä Matti Meikäläinen alustoilla sisältö on värikkäämpää ja sitä on tuotettu paljon. Sisältö on matalan kynnyksen diakoniaa, jossa Diakoniatyöntekijä Matti Meikäläisen ammattisuus on selvää, mutta sisältö ei ole hyökkäävän evankelisoivaa vaan enemmänkin pohtivaa ja läsnäolevaa. 

Diakonia B:llä löytyi omat sivut sekä Facebookista että Instagramista ja niiden sisältö eroaa selkeästi toisistaan. Facebookia käytetään selkäesti enemmän informaation jakamiseen ja Instagramin sisältö on moninaisempaa ja värikkäämpää. Instagram tilillä on videoita, kuvia ja myös tarinasyötteessä on sisältöä. 

Kummankin Diakonian sivustot sekä Facebookissa että Instagramissa ovat selkeästi kertomassa diakoniatyön olemassa olosta ja tavoittamassa ihmisiä matalalla kynnyksellä. Sivuilla halutaan saada näkyvyyttä ja olla seurakuntalaisia lähellä, niin että avun hetkellä he löytävät nopean väylän avun piiriin. Intragramissa tilit seuraavat itse enemmän muita kun mitä heitä seurataan, mikä voi viitata etsivään työhön. Julkaisuissa käytetään hastageja paikallisittain kuten #parolanäidit #helsinginmammat, joiden kautta pyritään tavoittamaan esimerkiksi perhetyön kohderyhmää. 

TikTokista ei löytynyt yhtään nimellä diakoniatyöhön viittaavaa tiliä ja nuoristotyölläkin vain joitakin. Useammat tilit vain seuraavat joitakin toisia tilejä ja itse sisältöä on tehty todella vähän. Ehkä hakutuloksiin vaikutti myös se, että en vielä ole täysin sisälstänyt TikTokia itsekään!  Mutta ne tilit joihin oli tehty sisältöä olivat hauskoja ja vangitsevia enkä näe mitään syytä sille, miksi diakonityö ei voisi hyödyntää myös TikTokia!

Ei kommentteja: