perjantaina, heinäkuuta 24, 2020

Oppimistehtävä 1 c

Diakoniatyössä sosiaalista mediaa käytetään vielä todella vähän, mutta ala on heräämässä sosiaalisen median maailmaan. Aihe on mielenkiintoinen ja henkilökohtainen, koska teen opinnäytetyötäni diakoniatyön digiloikasta johon Korona ajoi äkillisesti myös diakoniatyön. Menneen kevään aikana monessa seurakunnassa on otettu iso digiloikka ja tekemieni haastatteluiden perusteella diakoniatyöntekijät uskovat digikehityksen keskuudessaan vaan kiihtyvä. Uudet digituulet on otettu vastaan helpottunein mielin vaikka vastarinta ja ahdistus uudesta diakoniatyötekijöiden rintamalla on myös olemassa.

Koska kaikki ovat netissä ja netti on kaikkialla ajasta ja paikasta riippumatta, on tärkeää että diakoniatyö näkyy myös netissä eri alustoilla. Diakoniatyön perimmäinen ajatus on kuitenkin olla siellä missä ihmiset ovat. Opinnäytetyöni haastatteluissa diakoniatyöntekijät kertovat tekevänsä sosiaalisen median alustoilla paljon etsivää työtä, klikkailevat paikallisten ihmisten profiileista ja tavoittavat siten ihmisiä. Alustoille tehty sisältö on usein hyvin arkista ja matalan kynnyksen sisältöä, jossa kuitenkin diakoniatyöntekijöiden ammattilinen näkyvys on tärkeää. Sosiaalisessa mediassa halutaan näkyä taustalla, läsnäolevana, helpostilähestyttävänä ammattilaisena. 




Sosiaalinen media ja sen eri alustat avaavat uuden mahdollisuuden tavoittaa ja löytää sellaisia ihmisiä joita muuten on hankala tavoittaa. Kaikki asiakkaat eivät kykene lähtemään kotoa, kaikki asiakkaat eivät kykene kohtaamaan toisia kasvotusten, mutta etänä tilanne on usein aivan toisin. Kuinka monta kertaa asiakas peruukaan tapaamisen, mutta on kuitenkin puhelimen kautta tavoitettavissa? 

Siinä missä monet organisaatiot käyttävät somea mainontaan, ei siihen ehkä diakoniatyöllä ole tarvetta. Mutta tarve tehdä työtä näkyväksi tälläkin allalla on. On tarve löytää oikeat kanavat ja sitä kautta ihmiset. Some on siihen luonnollinen väline, joka on kaikkialla, kaikilla. Sisällöntuottamiseen pitäisi kuitenkin käyttää aikaa ja se pitäisi tehdä suunnitelmallisesti jatkuvalla syötöllä. Facebook, Instagram tai TikTok eivät ole avaimia helppoon näkyvyyteen vaan erottuus kaikista muista vaatii kekseliästä, monipuolista sisältöä jonka tulee löytää oikeat ihmiset. Ei riitä että jakaa sisältöä vaan pitää tietää miten saada oma sisältö näkymään muille. Ja tässä diakoniatyö ei ole vielä ole, diakoniatyössä otetaan vasta ensimmäisiä askeleita somealustojen käyttämiseen ja hyödyntämiseen.


Ei kommentteja: